Leren Veranderen is een site met ‘kennis voor veranderaars in opleiding en praktijk’. De wetenschappelijke fundering van de ideeën staat daarmee niet altijd op de voorgrond: we gaan hier veel meer in op hoe je ermee werkt. Echter, de onderbouwing is er wel en academici vragen daarnaar en dragen daar ook aan bij. Dat geldt in het bijzonder voor het kleurendenken, een centrale theorie in zowel handboek als werkboek.
Het kleurendenken is bijna twintig jaar geleden ontstaan en is op allerlei manieren onderzocht en verder ontwikkeld tot de robuuste theorie die het nu is. Wie daar meer over wil weten, vindt hierover meer onder ‘verdieping’ met allerlei artikelen. Maar we raden een drietal publicaties in het bijzonder aan. Ook het verslag van een ronde tafelgesprek hierover kan de moeite waarde zijn.
Het creëren van een kleurrijk verandermodel
Ten eerste: ‘het creëren van een kleurrijk verandermodel’ (zowel in het Nederlands als Engels). We beschrijven hier hoe de theorie zich in de loop van de tijd heeft ontwikkeld. De publicatie biedt een terugblik aan de hand van het vierfasenmodel van theorieontwikkeling van Smith en Hitt. We proberen daarmee te doorgronden waardoor een creatief idee vele verschijningsvormen kreeg, een krachtige theorie werd en nu breed wordt gebruikt. De casestudy laat zien dat deze reis werd gevoed door allerlei productieve misverstanden, beïnvloed door de context en door serendipiteit en uiteindelijk vorm kreeg via een geleidelijk groeiproces.
Drie perioden van ontwikkeling worden onderscheiden: oorsprong, turbulente groei en volwassenheid. Elke periode laat een vergelijkbare fasen zien van spanning, zoekproces, uitwerking en verkondiging. Het artikel besluit met een discussie over de keerzijde van originaliteit en over het effectiever overbruggen van de kloof tussen de academische wereld en de praktijk.
The colors of change revisited
Ten tweede: ‘the colors of change revisited’. Je vindt hier de meest up-to-date typering van het kleurendenken en een plaatsing ervan binnen de managementliteratuur. Daarnaast worden de vier hoofdtoepassingen uitgebreid beschreven en de vuistregels die daarbij van toepassing zijn. De typering, situering en toepassing zijn gebaseerd op de vele bijdragen van praktijkmensen en academici die door de jaren heen met het kleurendenken hebben gewerkt, het hebben getest, gedeeld en verder verfijnd. De publicatie illustreert hoe het kleurendenken op uiteenlopende manieren begrepen kan worden, zowel in termen van zijn theoretische wortels als de complexiteit van de toepassingspraktijk. We vermoeden dat juist dat bijdraagt aan de veelzijdigheid en populariteit van het kleurendenken. De publicatie besluit met een discussie over de waarde en valkuilen van een multi-paradigmatische blik versus een meta-paradigmatische blik op de wereld van veranderen.
Knowing yourself as change agent
Ten derde: ‘knowing yourself as change agent’. We beschrijven hier de belangrijkste ‘kleurentest’ die is geconstrueerd en verbeterd gedurende een periode van dertien jaar, waarin meer dan 100.000 mensen de test gebruikten als instrument voor zelfreflectie. Het is deze test, die ook digitaal toegankelijk is als website en als app (in het Engels en het Nederlands). We gaan in op hoe de validiteit van de test gaandeweg is vergroot. Daarnaast delen we de testresultaten: hoe zijn verandervoorkeuren demografisch verdeeld? We gaan verder in op hoe je de test het best kunt gebruiken en de resultaten kunt interpreteren. Er zijn ook enkele andere studies waarin de kleurentest wordt ingezet als onderzoeksinstrument en gerelateerd is aan leervoorkeuren, adviesvoorkeuren en marktsegmentatie.